Tuesday, March 18, 2008

sinopsis cerpen engsera

’Engsera’

Oleh:Jong Chian Lai

Cerpen ini mengisahkan satu peristiwa yang berlaku di borneo yang berpunca daripada harta warisan yang telah dicuri dan dibawa pulang oleh penjajah. Justeru warisnya telah mencari kotak peninggalan itu dan membawanya pulang.

Raymond telah pergi ke muzium Oxford, London. Dia ke sana untuk mencari novel yang ditulis oleh John Hopkin. Novel itu bertajuk Wanita Dari Timur. Novel itu mengisahkan tentang Mem Rosalinda yang tidak mahu membawa kotak itu pulang kerana takut disumpah menjadi gila oleh Dewa Keling Aji.

Raymond membaca novel itu untuk mengetahui mengenai bangsanya. Novel itu telah membawa Raymond ke sebuah pondok usang yang penuh dengan kerahsiaanya. Dia telah bertanya kepada paderi muda itu mengenai pondik itu. Paderi itu hanya tersenyum. Dia mahu melangkah pergi tetapi dihalang oleh paderi.

Paderi memberitahu Raymond bahawa dia barangkali merupakan orang yang keseratus. Dia langsung ke bilik yang sudah usang itu. Bunyian muzik ketimuran akan kedengaran kira-kira pukul dua belas malam tetapi tidak dapat dipastikan dari mana ia muncul. misteri itu menjadi tanda tanya.

Ramai yang telah datang ke pondok usang itu, kononnya waris Mem. Namun semuanya keluar dari pondok itu dengan tangan kosong. Raymond tidak mempunyai petunjuk, tetapi nalurinya membawanya dari kepulauan itu, penuh tekad untuk mencari khazanah itu.

Raymond telah berjaya menjumpai kotak kahzanah itu. Kotak itu telah dibawanya pulang ke Borneo. Keinginan Raymond ini berpunca daripada anaknya Jesseca yang terbaca diari mendiang isterinya dan memintanya mencari khazanah peninggalan moyangnya itu.

Kotak khazanah itu dibawa pulang menaiki kapal. Dia ingin merasai peristiwa yang dialami oleh Mem. Dia duduk di buritan kapal sehingga sampai di Singapura dia telah bangun dari kerusi malas itu kerana tidak mahu menjadi seperti Mem yang karam dengan kapalnya.

Sampai di kampungnya dia telah menunjukkan kotak khazanah itu kepada Tuai rumah. Tuai rumah melihat dan mendapati pedang di dalam kotak khazanah itu bukan milik Rentap. Raymond telah mencelarukan tesis yang pernah dikemukakan mendiang isterinya tentang Rentap.

Di dalam kotak itu juga terdapat batu azimat. Batu itu mempunyai banyak kuasa ajaib. Pedang yang dikatakan bukan milik Rentap itu kemudiannya telah diketahui oleh orang Tembok Besar. Mereka ingin menukarkan pedang itu dengan ilang kepunyaan Rentap yang sebenar.

Pada mulanya Raymond tidak menyakininya. Tetapi semasa memegang hulu pedang itu terasa aura Rentap melalui pedang itu mengalir ke dalam tubuhnya. Ketika itu juga masuk seorang pekerja yang menjaga muzium memberitahu kotak khazanah itu telah dicuri.

Raymond amat mengenali siapa yang mencuri kotak khazanah itu. Peristiwa kecurian itu telah membongkar peristiwa yang selama ini tidak diketahui oleh penduduk di rumah panjang itu.

1 comment:

sobri said...

cerpen ini dapat menambah pengetahuan kita tentang kaum iban yang mempercayai kuasa magis dan cerita mengenai rentap.pengarang berjaya mengarap watak dengan jayanya